Fransson skottar snö

(ni behöver verkligen inte läsa detta om ni inte vill, bara en text om en utställning ur min vinkel liksom)

Man får verkligen en inblick i Förintelsen och hur den existerar i historien på Värmlandsmuseets utställning 'Fransson skottar snö' som pågår just nu. Alla bilder som pryder väggarna och texterna som får en att tappa hakan gör besöket otroligt intressant.


Idag har min klass, mp1a, varit på museet för att kolla på utställningen som handlar om Sverige och förintelsen.

När jag gick in till utställningen så var det väldigt tyst där inne, jag såg mig omkring och såg en rörande staty som snurrade sakta mitt i den första delen av rummet. Den föreställde ett gammalt par som satt i en soffa och såg äcklade och förskräckta ut, och bredvid statyn fanns förklaringen till deras uttryck. De var avbildade med precis de uttryck de hade när de såg bilder från förintelsen. 
Men det första jag såg när jag kom in i rummet var det stora hakkorset som hängde på väggen bredvid den svenska flaggan. Redan då kände jag att det var grymt obehagligt och att det säkert blev värre längre fram i rummet. Men detta ämne är någonting jag också tycker är väldigt intressant så jag fortsatte och gick vidare in i rummet, och det satt bilder över hela väggarna med förklaringar och texter bredvid bilderna. Det var så obehagligt att läsa vad de gjorde med deras offer, judarna. Man fick läsa om hur de steriliserades i hemlighet, hur de med handikapp fick tugga kolor för att se hur det resulterades på tänderna, och hur de flesta dog av sprutor fyllda med ämnen som människokroppen inte klarar av. Bilderna var väldigt detaljerade och man kunde se precis vad som helt, vissa bilder blev jag till och med illamående av. Som att se en tavla full i taniga människokroppar utan ett gram kött på, där de låg döda i en stor hög. Man kan inte se något sånt utan att tänka hur i hela världen kan något sådant ens hända? Men det har det gjort, och det är ingenting vi borde vara stolta över. 
De hade två tv-apparater på utställningen, där de visade två olika filmer. Den ena innehöll mycket starka scener från ett av koncentrationslägren och man såg hur nakna människokroppar än en gång blev slängda hit och dit utan en gnutta ömhet eller respekt. Jag menar, det är ju fortfarande människor även om de redan har avlidit. Den andra filmen handlade om Hitler, men den såg jag inte alls mycket av för det klarar jag helt enkelt inte av. Jag kan inte titta, lyssna eller tänka på mannen utan att få en känsla av hat eller ångest. Hur en person kan ta över makten så grymt och sen förändra hela världen. Personligen så ser jag ingen som helst godhet i det han gjorde, bara miljontals döda utan anledning.

Flera gånger under tiden jag kollade på utställningen så blev jag gråtfärdig eller var tvungen att gå ut. Jag vet inte om det är för att jag är känslig, eller för att jag tycker att det är obehagligt. Förövrigt var utställningen jättefin och intressant och jag är glad att jag såg den.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0